2009. június 7., vasárnap

MONTRÉAL - OTTAWA

Megpróbálom röviden, nem biztos hogy menni fog.
1. NAP- Montréal
Nagyon esős, borús volt az idő, de a kedvem nem szegte. Az út fél 12-től fél 7-ig tartott. Olvastam....legalább kiolvastam a könyvet, amit Gabi barátnőm adott még otthon.....képzeld Gabi, csak most sikerült elolvasni, de nagyon jó volt....ez is mutatja, hogy nem unatkozom egyébként, de a könyv is vastag volt.....A hitetlen......Szomália.....
Montréalban a megérkezésem után egy rövid sétát tettem. nem csak sur place menekültek vannak, hanem itt a sur place-t az éttermek ablakára is kiírják...??
Rengeteg Toyota Yaris van, még színben is olyan mint az otthoni, megőrülök, csak azért van, hogy idegesítsen.

Végre látok sétáló utcát.....mint Európában! Sok kis bolt egymás után, sok kis pub , címerek az üzletek felett.......teljesen más mint máshol, vagy mint itt Torontoban. A franciás hatás érződik.
Rengeteg a bár, a pub, gyakorlatilag útcákon keresztül csak azokat lehet látni.
A szállás....jó, amit egy hosteltől lehet várni......a mosdók felett egy pohárban kondomos csomagokat lehet találni.....esténként és reggelenként megszámoltam hány fogyott el.....volt amikor busy volt az éjszaka, és mind elfogyott.
Francia nyelvet hallani az utcán...csak ritkán angolt.
A város alatt gyalogos alagút rendszer húzódik...33 km! Kipróbáltuk Mariannal másnap......eltévedtünk!

2. NAP Montréal
Szakad az eső...ma kirándulnánk Mariannal.....itt él férjével néhány éve, aki magyar származású....., Mariann Pécsről jött.....jól összejöttünk az ország 3 tájáról.....Mariann Pécs, Lívia Miskolc, én Szeged.....így szép az élet. Szóval az eső esett. Mariann eljött a szállásra, találkoztunk, rendkívül kedves teremtés, nagyon örülök, hogy Lívia barátnőmön keresztül Mariannt is megismerhettem...bár ők ismerték egymást előbb, és ők dolgoznak együtt.... Készített nekem egy térképet másnapra, mikor egyedül bolyongok a városban, hogy eligazodjak.
Múzeumban voltunk, sétáltunk, kajáltunk, eltévedtünk, sokat beszélgettünk, klassz volt.
Télen itt még hidegebb van mint Torontoban....előfordul a -3o fok. Délután Mount Royal-oztunk....a város hegye a Mount Royal, ahol megtalálható a St. Joseph Székesegyház. Miután a 284 lépcsőt megmásztuk, csodálatos kilátás fogadott bennünket.
A múzeumban láttam egy térképet, ami azt mutatta, hogy hogyan érkeztek a betelepülők.....az óceánon keresztül a St. Lőrinc folyón át, amely szerint az első állomás Quebec City lehetett, majd Montreal, végül Toronto.....Qebec city túl hideg volt sokaknak, gondolom!
Ezt mutatja az is, hogy Qebec city, még teljesen európai város, tele régi francia történelmi emlékekkel, és házakkal, Montreal már a keveréke az europai és amerikai stílusnak, és Toronto már annyi amerikai hatást kapott, hogy csak kevéssé élnek az európai jellegzetességek.

3.NAP Montréal
Egyedül vágok a városnak neki....illetve szobatársammal indultunk útnak, de aztán különváltunk. A Notre - Dame felé vettük az irányt. A Notre Dame-ra emlékszem a múltból, nagyon szép! Kívülről semmi különös, de belülről az egyik legszebb templom amit valaha láttam. A képekről valami visszajön remélem, kékes fények uralják a teret. Gyönyörű...sok időt eltöltöttem benn, még vissza is mentem egy francia nyelvű misére, hogy az orgonajátékot meghallgassam...7oo csöves orgona...de nem értettem sajnos semmit.
Az üvegablakokon a város történetét örökítették meg. Lehet játni egy képen a Mount Royal tetején ma is álló kereszt történetét....a város megmenekült az árvíztől, ezért az ígéret szerint ..... a keresztet a egyik jezsuita a (nem tudom a nevét) hátán cipelte fel a hegyre. Azóta áll egy kereszt a hegyen emlékül.
1829-ben nyitották meg a nagyközönség előtt a templomot, azóta tűzvész és mindenféle érte, de szerencsére még megmenekült.
A város elnevezése is a hegyhez kapcsolódik, Montréal....Mount Royal...vagyis királyi hegy....Cartier, Kanada felfedezője megállt a területen, és azt mondta, hogy micsoda királyi ez a hegy.....!
A templomban ment férjhez Celine Dion is.....bárki férjhez mehet itt.....igazából gondoltam is rá...csak kell még egy ember hozzá......de mivel 2 év a várólista, addig talán találok vkit.
Délutánra nagyon szép idő lett, kisütött a nap, a folyóhoz mentem, a fesztiválon keresztül, ahol különféle nemzeti konyhák ételeit lehetett kipróbálni, majd miután megettem az általam készített jó kis magyaros fasírtot, még a városban csavarogtam, majd "hazatértem".

4.NAP Montreal, Ottawa
Ma verőfényes napra ébredtünk, és egyik szobatársam, egy aranyos kolumbiai zenét tanuló lányka volt.....egyébként a szobatársak nap mint nap cserélődnek egy ilyen helyen, minden nap mással alszol egy szobában. Mivel ingyenes muzeumlátogatás volt vasárnap.. csak egy nap az évben, elhatároztam, hogy visszamegyek a központba, megnézni Ramezey házát. Mivel ugy gondoltam, megtakarítok egy kis pénzt, gyalog megyek....ugy tűnt, hogy gyalog is bevehető a város, nincs messze, legalábbis az a rész, ahova tartottam. Igazam volt, hamar odaértem. A kastély csak elnevezésében az, az Európában számon tartott kastélyokhoz nem mérhető. Amolyan kúria........persze ez a kanadaiaknak kastély.....nekik nincs más nagyon, ami van, azt nagy becsben kell tartani. Nem is gondolunk bele, hogy nekünk ott Európában milyen nagy kincseink vannak történelmi emlékek terén......itt viszont fantasztikus természeti környezet található.
Ebédre megkóstoltam a hírességet, a Poutine-t. Ez tulajdonképpen sültkrumpli hússzósszal leöntve és sajttal megszórva......semmi különleges, de ez egy helyi étel...???
A szállásomon összepakoltam...addig csomagoltam, amig 3 táskába nem tudtam nyomkodni a cuccaimat.....ellenszélben indultam a buszállomáshoz, mint egy málhás szamár. Ez nem csak olyan szél, mint amit otthon tapasztalunk.....olyan erős gyakran, hogy engem is visszafúj.....nem is érdemes ilyenkor az ernyőt kinyitni ha még esik is, mert nem ér semmit azzal az erővel ahogy kinyitom, ki is fordítja.
Ottawaba érkezve megkértem vkit, hogy segítsen az eligazodásban, de megtaláltam a szállást.
A város nagyon csöndes, kihalt volt, nagyon nem járkáltak emberek az utcákon......egészen más mint Montreal......Montrealrol még annyit, hogy észrevettem, érdekesen van megoldva a közlekedési lámpa helyzet, nincsenek légvezetékek, és sokszor ugy kellett sasolni, hogy rájöjjek, hol van elrejtve a jelzőlámpa.

Szóval Ottawa....a városban nagyrészt csak hajléktalanok mozogtak......minden bezárva....nem mondhatni nagyon mozgalmasnak ugy vasárnap este.

5. NAP - 6. NAP Ottawa
Korán kell kelnem, az egyetemen van a konferencia, és el kell jutni oda, illetve meg kell találni. Nem volt nehéz....itt minden még közelebb van. Konferencia....nem is voltam másutt a két nap alatt. A konferencia nagyon klassz volt, leginkább kutatók, egyetemi tanárok, ügyvédek, mindenki, aki menekültekkel foglalkozik, és uj esszét írt a menekültügyben..... Sok érdekeset hallottam, és emberekkel ismerkedtem meg. Peter Showler volt az, aki az első előadást tartotta, az ő előadásai és beszélgetései mindig is érdekesek voltak. Az Ottawai egyetemen professzor, de a Kanadai Menekültügyi Hivatal vezetője volt évekig. Szóval mind a 2 oldalát kipróbálta a dolognak.

7. NAP Ottawa
Reggel annyi időt adtam magamnak, hogy visszaindulás előtt a Parlamentet megnézzem.
Fél órás ingyenes idegenvezetős turák vannak a parlamentben. Nem sokat lehet látni, kivéve egy - két érdekes termet, de nem is várható el, hiszen ott mindennapos munka is folyik.

Sok libanoni étkezőhely van a városban...és sok libanoni is....?!

A parlamentben nem láttuk a House of Commons üléstermét, ahol 3o8 - an vannak ha jól emlékszem......egy - két eltéréssel...de a Senátorok ülésermét láttuk, ott 1o5-en üléseznek. A terem közepén a királynő, illetve a kormányzo széke. A királynő nem gyakran jár erre, a 7o - es években volt itt utoljára. A királynőt a kormányzó helyettesíti minden tekintetben. A kormányzót a miniszterelnök jelöli ki. A felelősségeket nem tudom, hogy kinek ki tartozik .....ezt jó lenne majd kideríteni...?
A jelenlegi Governor General....kormányzó haiti származású, 5 nyelven beszél, és van néhány állampolgársága is.
Érdekesség: A parlament könytárában van egy könyv, amit senki nem nagyon láthat, 14 millió dollárt ér, és két emberre van szükség a lapozásához!
A felszín alatt még 2 emeletes a könyvtár. Amit látni engedtek belőle a felszín, olyan mint a Harry Potter filmben a könyvtár.

A Parlament után ....becsomagoltam, és segítséggel kimentem a buszállomásra, vagyis nagyon kedvesek voltak, és kivittek, majd visszatértem Torontoba. Like 2th home. Szép volt.

Nincsenek megjegyzések: